11 heinäkuuta 2023

SIKALAN TORPASTA MAAILMALLE

Rovasti Yrjö Hovikoski laati Mikkelin Sanomille 1928 kirjoituksen, joka sai alkunsa, kun nuori mies oli käynyt rovastin pakeilla ja ilmoittanut lähtevänsä maailmalle. Tarinassa käydään lävitse yhden suvun vanhimman lapsen elämänkulku sukupolvittain ja kuullaan rovastin ajatuksia nykymaailmasta. Tarina julkaistiin 1.12.1928. 

                                     * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * 

Istun virkahuoneessani. Eräs nuori mies on juuri poistunut. Sanoi lähtevänsä "suureen maailmaan", koska lapsuudenkoti oli käynyt ahtaaksi. Vaivun mietteisiini: Jumala varjelkoon häntä retkillään. Silloin pälkähtää mieleeni tuuma. Tuossahan ovat vierelläni nuo arvokkaat kirkonkirjat. Nehän tietävät niin paljon kertoa sellaista, mikä muistosta jo ammoin on unhoon vaipunut.

Kuvituskuva: Muhkuran torppa, Joutsa,
portailla lääninrovasti Hovikoski.
Kuva Tauno Wirtanen / Finna
Tahdonpa katsoa, mitä ne kertovat köyhän kansan elämänvaiheista polvesta polveen näillämain. Otan vanhimman kirkonkirjan. Avaan umpimähkään. Niin tulee eteeni Pirtsalmesta Sikalan torppa, jota viljelee eräs Matti Heikinpoika. Siinä näkyy asuvan loismies Heikki Matinpoika, synt. 1740, hänen vaimonsa Kaisa, synt. 1761 ja heidän 6-vuotias tyttärensä Eva.

Seuraanpa heidän vaiheitaan ja heidän jälkeläisiään, näistä kuitenkin vain kunkin perheen vanhinta lasta, aina syntymästä kuolemaan. Tulee jännittävää nähdä, vieläkö noilla on perillisiä ja ketä ne mahtavat olla? Siis työhön. Esiin kirkonkirjat toinen toisensa jälkeen, te tietäjät iänikuiset. Ja ne kertovat:

Kun isä Heikki vuonna 1806 oli kuollut, jäi perhe edelleen Sikalaan. 
Kenties oli Matti Heikki-vainajan poika edellisestä aviosta, ainakin seurasivat Kaisa ja Eva-tytär Mattia vielä sittenkin, kun hän vuonna 1814 jätti kelvottomaksi käyneen Sikalan ja muutti avarampaan Kalliolan torppaan. Totta kuitenkin olo Matin luona kävi ajan pitkään mahdottomaksi, sillä 3 vuotta myöhemmin siirtyvät he Vanhaan Hasaan. 
Kaisa oli kestinä ja Eva piikana. 
Siellä löysi Eva palvelustoveristaan Juho Pekanpojasta elämänkumppanin ja vuonna 1818 solmittiin avioliitto. Juho oli Pynnölän kylästä, Niemelän torpassa asuvan loisleşken Liisan poika. Lapsia oli paljon, vanhin tyttö lisäksi sokea. Jo varhain, ennen rippikoulun käyntiä oli Juhon täytynyt rengiksi ruveta. Rippikoulun käytyään palveli hän sitten renkinä Pastilan kylän taloissa ja torpissa, kunnes päätyi Hasalle, josta nyt Evansa löysi.

Pastilan isäntä pestasi Juhon rengikseen ja siellä hän nyt nuorikkoineen vietti 2 vuotta, kunnes taas muuttivat Hasalle, mutta tällä kertaa ei kuitenkaan kaksin, vaan mukanaan pikku mies, isän kaima: Juho, joka oli syntynyt 16/2 1820. 

Ensin olivat he jonkun vuoden palvelijoina, sitten "itsellismiehinä". 
Toisen tuvassa olo tuntui sittenkin perheelliseltä niin "armoilla elämiseltä". 
Oma tupa, oma lupa! Sopii koettaa. 

Kinasen torppa oli saatavana, siis sinne on yritettävä. 
Mutta tuliko Juho perille koskaan, en tiedä; kirkonkirjat kertovat vain lyhyesti: 
kuoli 14/3 1829 tiellä. 

Pikku-Juho löytyy kirjoissa Kinasessa, Eva taas Uimaniemen kylän lopussa. 
Mutta seuraavana vuonna ovat he taas yhdessä siellä Kalliolan torpassa, 
josta Eva äitineen oli maailmalle lähtenyt.
Niin kuluu kolme pitkää vuotta, kunnes löydämme heidät taas toimessa 
Haapaniemessä, Koiraniemen torpassa. Torppari Tuomaalta on kuollut emäntä 
Sophia ja tarvitsi 5:lle lapselleen hoitajaa. Eva oli vapaa tulemaan. 

Mutta Tuomaspa huomasi ennen pitkään, että tässähän hänellä onkin hyvä emäntä, 
ja vaikkapa emännän asema ei aina niin kadehdittava olekaan, ja Tuomaskin oli 
ontuva, suostui hän tarjoukseen, saihan hän kuitenkin kattoa päälle ja Juho-pojalle 
leipää. Niin tuli 38 vuotiaasta Evasta torpan emäntä ja Juhon nimi löytyy 
lapsijoukon, viimeisenä, poikapuolen nimellä. Tuomaan lapset sopivat hyvin 
leikkitoveriksi, varsinkin vanhin Anna, joka ihmeellistä kyllä, on päivälleen yhtä 
vanha kun hänkin. Ennustaakohan se jotakin? Tuonnempana saamme nähdä. 
Tuon tuostakin lie Eva emäntä, kuin kiireiltään vapautui, rientänyt Hasalle katsomaan 
äiti vanhusta, joka nyt jo oli käynyt kivulloiseksi, niin kuin hänestä oli jo kirkonkirjoihin merkitty, ettei turhaan heikkoa vaivattaisi päivätöillä pappilaan.

Pari kuukautta myöhemmin sammui Kaisan elämä 24/5 1836. 
Samana vuonna oli hänen ainoa lapsenlapsena, joka kai oli mummosta rakas, niin kuin ainakin on tavallista, Juho oli päässyt ripille yhdessä Annan kanssa. 
Siinä he torpalla yhdessä ahertelivat, niin kuin veli ja sisar ainakin.

Mutta tuo sisarustunne alkoi vähitellen muuttua voimakkaammaksi vetämykseksi 
toisiinsa ja niinpä eräänä päivänä selvisi heille, että Luoja oli määrännyt heidät toisilleen. 
Niin tekivät he kihlamatkan Jousan kirkolle ja Pekkasten pappilassa esittivät aikeensa. 
Ja kun huomattiin, että heillä ei ollut samaa isää eikä äitiä, joskin toisen isä oli toisen isäpuoli, ja toisen äiti toiselle äitipuoli, niin eihän laki estänyt avioliittoa heidän välillään. Joulun edellä 10/12 1843 heidän vihittiin ja heidän liittonsa Herran sanalla pyhitettiin. 

Jumalan siunaus heillä olikin, ainakin mitä avioliiton hedelmällisyyteen tulee. 
Kun 20 vuotta oli kulunut, oli perhettä karttunut lisää 9 lasta, 4 poikaa ja 5 tytärtä. 
Nyt olisi isä ollut hyvinkin tarpeen, ja terveys kallis. Mutta toisin oli Jumala hyväksi nähnyt. Isä sai kutsun tästä maailmasta 17/4 1868 ja voimme hyvin käsittää, millä mielen haikeudella tuo suuri perhe, äiti lapsijoukkonsa ympärillä seisoi isän kylmenneen ruumiin ääressä. Eva-mummokin oli jo pari vuotta aikaisemmin jättänyt tämän maailman. 
Niinpä täytyi perheen hajota kukin taholleen. 

Torppa jäi autioksi ja lapset palvelukseen ja äiti nuorimpansa kanssa Kullasniemelle loiseksi, josta sitten vanhimman pojan Jeren torpalle Ruunulaan. Vanhin lapsista, 
Anna Maria, syntynyt 22/2 1844, alkoi palvelusuransa Röykkälän talossa 1866, 
palasi vuoden kuluttua kotiin, isän kuoltua rupesi piiaksi Kullasniemen taloon. 
Sieltä löytyi hänelle niin kuin ennen isoäidilleen elämäntoveri talon rengistä, 
Heikki Heikinpojasta, synt. 16/5 1845.

Avioliitto rakennettiin ja siunattiin 27/12 1869. Heikki oli köyhistä oloista. 
Äitiänsä ei hän muistanut. Jo 3-vuotiaana oli hän äitinsä kadottanut, joka oli kuollut lapsivuoteeseen, jättäen 4 orpoa isälle, joka oli kirjoissa Marjotaipaleen kylänlopussa. Ennen, äidin eläessä olivat olleet loisina Tyyskänmäen talossa. 
Mutta Heikki ei sortunut. Nuoruudestaan työhön tottuneena hän uskalsi alottaa omintakeista elämää, ja ottaa hartioilleen vielä perheen isän velvollisuudet.

Niin alottivat Heikki ja Anna yhteiselämän toivorikkaina, kuten ainakin nuoret ja terveet. Että he myös ylhäältä toivoivat apua ja siunausta, sitä todistavat kirkonkirjoissa löytyvät merkinnät säännöllisistä ehtoolliskäynneistä. Lapsia syntyi Kullasniemellä kolme, joista toinen järjestyksessään pian kuoli.

Kuusi vuotta Kullasniemellä asuttuaan muuttavat he Mankin torppaan, 
nykyiseen Hätälään, sieltä kahden vuoden jälkeen Petäjäniemen torppaan, 
seuraavana vuonna Pynnölään. Siellä syntyy heille neljäs lapsi. 9 vuotta oltuaan Pynnölässä muonamiehinä siirtyvät he Kullasniemelle takaisin, nyt ei enää taloon, 
vaan samaan Ruunulan torppaan, jossa Annan veli Jere ja tämän vaimo Otteliana pitivät torppaa. Nämä läksivät nyt torpasta ja jättivät sen Heikille ja Annalle. 
-- Jere ja Otteliana! Nehän kuolivat äskettäin kunnalliskodissa. 
Vanha-Anna sai myös muuttaa toivon mukaan Herran lepoon jouluaattona 1898. 
Eipä ollut enää pitkältä matkaa Heikillä ja Annallakaan. Huhtikuulla 1905 kuolivat 
nämä aviopuolisot torpassaan, Anna viikkoa ennen kun Heikki ja siunattiin rinnan maan multiin. - Jätämme siis heidät ja lähdemme seuraamaan uuden sukupolven vaiheita.

Annan ja Heikin vanhin lapsi oli Vilppu, syntynyt 16/4 1870 ja näin olemme tulleetkin nykyään vielä elossa oleviin. Jatkakaamme kuitenkin. 

Vilppu palveltuaan renkinä Saaren talossa, joutui vakinaiseen sotaväkeen. 
Sieltä palattuaan oli renkinä Kullasniemellä, sitten 2 vuotta Liukkosella. Täällä taas 
oli piikana Maria Heikintytär. Nämä panivat "tuumat tukkuun", ja niin tuli heistä aviopuolisot 27/2 1898. Heidän olinpaikkansa ovat v. 1899 loisina Hätälässä, sieltä 
Ala-Mankin alueelle Rantalahden mäkitupaan ja siitä 1903 nykyiseen kotiinsa 
Pärnämäelle, Peltolan alueelle Kallion torppaan. 
Ruunulan torppa jätti kuitenkin muistoksi heille sukunimen.

Vilpun ja Marian vanhin poika Aksel lähti sitten kotoaan palveluspaikkaa hakemaan, 
väkeä kun alkoi ilmaantua torppaan. Ei kai Aksel aavista tänäkään päivänä, 
että hän ottaessaan pestin Pirtsalmen Riihimäelle tuli sukunsa kotikylään, jossa 
150 vuotta ajassa taaksepäin hänen isän äidin-isän äidin- isä Sikalan torppaa piti; 
mutta jonka torpan paikkaa tuskin kukaan enää meille näyttää taitaa. Mutta silloin elettiinkin Ruotsin vallan aikana nyt on Suomi vapaa, itsenäinen valtakunta.

Ja isänmaa kutsui nyt Akselin puolustajiensa riveihin ja niin hän sai käydä sanan mukaan "tiet isäin astuman", mutta komennukset eivät enää kaikuneet, kuten isälle aikanaan ryssäksi, vaan selvällä suomen kielellä.

Sen jälkeen osoittavat kirkonkirjat hänen kohdallaan niinkuin niin monen muun 
Joutsan nuorukaisen: kululla ja kylänloppuun.

V. 1921 löydämme hänet kuitenkin Peltolan kirjoissa renkinä. Seuraavana vuonna tuo hän jo vaimon, uutta verta rajan takaa. Asuvat sitten Lehtolan mäkituvassa Vanhan Kilkin alueella. Ja niin näkee päivänvalon pikku Lea Mirjam, synt. 11/11 1922.
Nyt muistankin! 
Toisena joulukuun päivänä Halkokankaan kamarissa annan minä pyhän ristinmerkin hänen kasvoonsa ja rintaansa rukoillen, että hän kasvaisi viisaudessa, iässä ja armossa.
Mutta nyt vaikenevat Joutsan kirkonkirjat; vain lyhyt merkintä ilmoittaa: 
muuttivat 24/1 1925 Kuusankoskelle.

Mutta olemmekin nähneet tarpeeksi. 
Vaellettuamme näin 185 vuotta olemme tulleet Sikalan Heikistä tehtaan työmieheen.

Niin: 
ajat muuttuvat ja me niiden mukana! Kuvittele nykyaikaisen tehtaan työmiehen rinnalle savupirtin asukas puolentoistasataa vuoden takaa, virsuissaan ja karheassa mekossaan. Sehän on kuin yö ja päivä. Mutta olihan siinä pitkä taival välillä, jonka kuluessa ennätimme nähdä monet vaiheet.

Näimme, kuinka tuo raskaan työn raataja jo poikapahasesta palvelee isäntiä, vuoden siellä, toisen täällä, ja sitten huolimatta vähäisistä tulevaisuuden toiveista, uskalsi ottaa elämäntoverin, melkeinpä tuolla vanhan kansanlaulun perusteella: "Vaikka me yhdessä kerjättäis ja kuoltais maantien ojaan". Ja niin sitä mentiin kesteinä tuvan nurkasta tuvan nurkkaan lapsiparvi perässään. Ja jos vihdoin onnistuttiin saamaan oma tölli, mihin ihmisten jaloista sijoittaa nuo yhdeksänkin lasta, niin kun tuoni vei isän tai äidin, hajosi tuo orpojoukko kuin tuhka tuuleen. Mutta sieltä he jälleen ilmestyivät ihmisten ilmoille ja alkoivat saman kiertokulun, kun ennen isänsä ja äitinsä. Kuinka vähän he tosiaan tältä elämältä saivat! Mutta yhdessä suhteessa he olivat parempiosaisia kuin nykypäivien ammattitoveruus usein onkaan. Heillä oli lapsellinen usko siihen, että Herra pitää heistä huolen ja vastuksienkin kohdatessa, he Saarijärven Paavon lailla sanoivat: vaikka koittaa, eipä hylkää Herra. Ja sentähden he eivät sortuneet, vaan jättivät jälkimaailmalle usein voimakkaan, karaistun ja terveen jälkeläisen, kun parempiosaiset vaipuivat kohtalon kourissa ja raukesivat sukupuuttoon.

Tämän me näimme Sikalan Heikistä ja hänen jälkeläisistään, mutta näimme myöskin, kuinka uusi aika on alkanut kääntää täkäläisen työmiehen uusille urille. Se alkaa tuolla kululla olemisella, siitä kylänloppuun ja vihdoin kaikkeen maailmaan – pois täältä kivien koloista ja sydänmaan yksitoikkoisuudesta! Niin alkaa soida yhä useamman rinnassa. Vanhukset ja poikaset nyt vielä yrittävät, pystyarralla, risukarhilla ja sirpillä; mutta eihän se ole sitä, mitä täyden miehen käsivarresta tulee.

Moni vanhempi katselee näiden poislähtevien jälkeen haikein mielin. He kuluttivat viimeiset voimansa kasvattaakseen lapsiparvensa omille jaloilleen. Ja kun he olivat sen tehneet, silloin ne pyrähtivät, kuin linnun poikaset pesästään, tuskin kiitosta sanomatta sille, joka kaikkensa heille antoi.

Nyt jo ruohottuu moni pelto - suoralinjaiset jonot pitkiä puita osoittavat, että siinä aikoinaan on oja kulkenut, viljavainiot lainehtineet. Ja jos kysyt maamiehiltä, miksi nämä ovat jätetyt mahoksi, hän vastaa: ei kannata viljellä. Sato ei vastaa työkustannuksia. Ruunulan Akseli ei tee työtä sillä palkalla, kun Sikalan Heikki, sillä hän saa tehtaasta enemmän. Onhan vallan luonnollista, että hän jättää kotiseutunsa ja siirtyy sinne, missä enemmän maksetaan.

Mutta kuitenkin, jotain hän menettääkin - sellaista, mitä ei siellä saa. Hän menettää maan rauhan, kotikuusen huminan, salojen hartauden ja sukunsa läheisyyden.

Hän on siellä sittenkin kuin vieraalla maalla, maailman jaloissa; hälinässä, jossa ei ole päivän rauhaa, ei yön lepoa. Ja jos tili siellä onkin suurempi kuin täällä, on siellä "rahanreikiäkin" enemmän. Onpa toinenkin maalaispoika avannut pappilani keittiön oven ja kerjännyt leipää nälissään. Ja kun kysyy, mistä olette, saa vastaukseksi: tulemme kaupungista, tai tehtaasta ja olemme menossa kotipitäjään, mutta ei ole rahaa ja eväs loppui. Ja ryysykerjäläisinä saavat vanhemmat heidät takaisin torppaansa. Mutta työnhalun he ovat matkoillaan menettäneet ja jälellä on usein valmis huligaani tai trokari, joka saa aikanaan kotinsa muutoinkin jo liian ahtaissa vankiloissamme.

Sentähden tahtoisin sanoa nykyajan nuorille työläisille täällä: jos kerran maailmalle menette ja se tarpeellista on, niin tietäkää, että menette vaarojen ja kiusauksien keskelle, ja jossa on tarpeen muistaa taivaallisen opettajamme sanoja: valvokaa ja rukoilkaa, ettette kiusaukseen joutuisi.

Mutta sinä, joka houkutuksista huolimatta jäät tänne kotitanhuville otsasi hiessä leipääsi syömään ja vanhempiesi ja esivanhempiesi työtä jatkamaan, sinähän silloin suoritat neljättä käskyä, jolla on lupaus: että menestyisit ja kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, Sinun Jumalasi, sinulle antaa.

Tämä maa, tämä köyhä maa, on kuitenkin sinun maasi, ja sinun luonnollisin asuinpaikkasi. Muualla olet vieras, täällä olet oma, muualla olet kylässä täällä olet kotona.  Jos kasvi otetaan siitä luonnollisesta kasvupaikastaan, jossa se Luojan käskystä on versonut ja istutetaan uuteen, vaikkapa ihanaankin yrttitarhaan, kituu se kauan, ennenkuin jälleen kukoistaa - jos menestyy ollenkaan.

Ja uskollisuudella ja ahkeruudella on tämäkin seutu nouseva alennuksestaan. Entisaikain torpat olivat kai monetkin sananmukaisesti sikaloita, verraten tämän ajan työmiehen itsenäiseen pikkutaloon, jossa hän itse on isäntä ja vaimonsa emäntänä.

Mikkelin Sanomat, 01.12.1928, nro 142 A, s. 2
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot


23 kesäkuuta 2023

Juhannus


 Sireeninterttuja, ruusunkukkia,
pihoilla tyttöjä valkosukkia,
lemmenlauluja, suvivirttä,
lehvät varhoaa harmaata hirttä.
Juhannus, juhannus, häipyvä hetki!

Aavistuksia, arkaa hymyä.
Illan metsässä kahden lymyä.
Talvikin tuoksua kuusien alla.
Liekkejä järvellä pilkottavalla.
Juhannus, juhannus, häipyvä hetki!

Hetkinen hämyä. Hanurin soittoa.
Liian varhaista aamunkoittoa.
Jäähtynyt tuhka. Ruusussa lehti.
Oudosti sydäntä riipaista ehti.
Juhannus, juhannus, häipyvä hetki!

- Yrjö Kaijärvi -
julkaistu 1934 alun perin nimellä Yrjö Teppo



11 kesäkuuta 2023

SALAMON LEVÄMÄKI – TORPAN POIKA SUOMEN SYDÄNMAILTA

Yksi henkilö lisää Joutsasta maailmalle ponnahtaneiden joukkoon!
Salamon Levämäki oli Kotimaisen Työn Liiton sihteeri ja sen omistaman kustannusyhtiön toimitusjohtaja sekä Suomen liikeapulaisten liiton puheenjohtaja.

Itse en ollut koskaan kuullut tällaisesta Levämäestä yhtään mitään enkä itselläni olevista Joutsaa ja sen henkilöitä käsittelevistä kirjoistakaan löytänyt hänestä sen kummempia - toki kaikkia mahdollisia en kyllä omistakaan. 
Oli kuitenkin kiva tutustua ja nyt jaan tämän uuden tuttavuuden myös teille muille. 

SALAMON LEVÄMÄKI 
s. 13.12.1881 Joutsa , k. 10.10.1927 Helsinki

Salamon putkahti maailmaan siis Joutsassa Lucianpäivänä, 13.12.1881, Kalle Levämäen ja Amanda Svahlan 11-lapsisen perheen keskimmäisenä lapsena. Kolme siskoa, kaksi nuorempaa ja yksi vanhempi, kuolivat jo pieninä.

Salamon ei syntynyt kultalusikka suussa, vaan varsin tavanomaisista, ellei jopa vaatimattomista, oloista hän ponnisti itsensä valtakunnallisestikin monien tietoisuuteen. 



MAAILMALLE
Maailmalle Salamon lähti suurin piirtein ripille päästyään, kansakoulun todistus taskussaan. Oli Salamon kerran laskenut suksilla avantoonkin, mutta onnekseen oli kavereita paikalla, jotka olivat hänet pelastaneet. Sitä ei kerrota jättikö muita jälkiä mieheen kuin ”katalan sairauden” vilustumisen seurauksena.

Ensimmäinen etappi itsenäisyyden polulla oli Mikkeli, jossa Salamon toimi liikeapulaisena 1897-1900. Alkuvuodet ilmeisesti Otavassa, mutta siirtynyt sitten kaupunkiin. Herraskaiset kollegat, toiset kauppa-apulaiset ylenkatsoivat maalaista työtoveriaan, mutta Salamon jätti moiset omaan arvoonsa ja hänen tovereikseen päätyikin lopulta talonpoikaisia lyseolaisia, jotka eivät takertuneet ”vaateparren kuosiin tai käytöstapojen hiomattomuuteen”

Hän oli tarmokas ja täsmällinen työntekijä ja tätä kautta nautti työnantajansa luottamusta ja palvelikin pian ”kaupungin hienoimmassa kauppaliikkeessä huomatulla paikalla”.

KAUPPA-APULAISESTA KAUPPAMATKUSTAJAKSI JA ISÄKSI
Salamon ei tyytynyt kauppa-apulaisen toimeen, vaan  suoritti kauppakoulukurssin vuonna 1901. Tämän jälkeen hän hankki tietonsa pääasiassa itse itsenäisesti opiskellen ja käyttikin kerrotun mukaan vapaa-aikaansa merkittävissä määrin itsensä kehittämiseen. Salamonia pidettiin keskimääräistä lahjakkaampana ja hänen pyrkimystensä on mainittu olleen toisinaan hieman ”omaperäisiä”. 

Salamonilla oli intohimo myös kirjoittamiseen. En tiedä, oliko hänen uransa ensimmäiset, mutta ainakin Mikkelin Sanomiin se oli  - nimittäin 1902 hän sai julkaistavaksi kirjoittamiaan uutisia lehteen.

Vuodet 1904-1912 hän toimi kauppamatkustajana Viipurissa. Tuona aikana hän tuli hyvin tunnetuksi Karjalassa ja teki useita opintomatkoja ulkomaille – Ruotsiin, Saksaan ja Venäjälle - tutkien etupäässä kauppa- ja vientioloja. 

Salamon avioitui Anna Alina Kuitusen kanssa 1903 Mikkelissä. Heille syntyi yksi poika, joka näki päivän valon 18.10.1906 ja sai nimekseen Lauri Elias. 
1908 lehdissä kirjoiteltiin tulipalosta Mikkelissä, jossa ehti syttyä tuleen myös talo, jossa mm. kauppamatkustaja Levämäki asui. Onnekseen heillä oli vakuutukset kunnossa ja henkilövahingoilta vältyttiin.

Sivustaseuraajat ovat kertoneet ja kommentoineet, että Salamonin olemuskin oli osaksi, synnyinseutunsa sijainnin mukaisesti, sekä hämäläinen että savolainen; 
”Hämäläisten tavoin hän on koko ikänsä puskenut hartiat köyryssä työtä ja kieli on ollut pienestä pojasta saakka norja, niin kuin savolaisella konsanaan”
Ja on mainittu, että hänen kynänsä
”juoksee sujuvammin loogillisia ja tyylillisiä raiteita pitkin kuin mitä nuoruudessaan korkeammasta koulutuksesta osattomaksi jääneiltä liikeapulaisilta ja liikemiehiltä yleensä saattaisi odottaa”
Lisäksi hänen on sanottu olleen ”taitava sanan säilän käyttäjä” ja suhteellisen vähäiseen koulutustasoon nähden hänellä on kerrottu olleen 
”harvinaisen loogillinen ajatuksenjuoksu, sujuva puhelahja sekä näistä ominaisuuksista johtuen luontaisen kielivaiston kannattama muoto- ja tyyliasultaan miltei moitteeton kirjoitustaito”.

HELSINKIIN 
Lieneekö sattumalla ollut, ainakin osittain, oma osansa seuranneissa tapahtumissa. Tammikuussa 1913 Viipurissa, tapasivat Salamon ja Lauri Kuoppamäki toisensa eräässä kotimaisuuden herätyskokouksessa. Lauri edusti Kotimaisen Työn-liittoa. 
Silloinen liiton johtaja, E. Lammin-Koskinen ei ehtinyt omistautumaan liiton asioille riittävästi ja oli päätetty palkata apulaisjohtaja. Tällöin Kuoppamäki kertoi johtokunnalle Salamonista, "tästä omatekoisesta ja vilkassieluisesta miehestä", joka kutsuttiinkin niillä puheilla liiton toimiin.

Salamon otti pestin vastaan ja näin perhe muutti Helsinkiin. 
Aluksi Salamon toimi Kotimaisen Työn Liiton toimistonhoitajana ja seuraavana vuonna liiton sihteerinä ja Kotimaisen Työn Kustannus Oy:n toimitusjohtajana. Sen lisäksi, että Salamon kirjoitti ja toimitti, hän oli lahjakas myös puhujana. Asiantuntevasti hän saikin alustaa ja selittää monia ajan ilmiöitä ja asioita laajalle kuulijakunnalle - etupäässä taloudellisista kysymyksistä, mutta myös monista muistakin ajankohtaisista asioista - aiheuttaen niin hyväksyntää kuin paheksuntaakin. 

Salamonilla oli varsinaisen leipätyön lisäksi monia luottamustoimia. Itse tulkitsin, että Salamonin yksi hieno piirre oli se, että hän ei unohtanut mistä oli tullut ja osasi samaistua sekä käyttää yhteiseksi hyväksi omakohtaisia kokemuksiaan mm. liikeapulaisten asioita hoitaessaan. Liikeapulaisten liiton toiminnan lisäksi hänen sydäntä lähellä oli myös Suomen Nuorison Liiton toiminta.

AKTIVITEETTEJA
Mm.
Liikeapulaisten Liiton yleisten kokousten puheenjohtaja vuodesta 1906 ja Liiton hallituksen puheenjohtaja 1909-1910 ja vuodesta 1916
Nuorsuomalaisen puolueen keskushallituksen jäsen 1906-10
Valtion liikeapulaiskomitean jäsen 1908-1913
Kustannus Oy Kotimainen Työ toimitusjohtaja 1914 alk
Kotimaisen työn liiton sihteeri 1914
Suomen Nuorisoliiton johtokunnan jäsen ja rahastonhoitaja vuodesta 1914
Valtion nahkakomitean sihteeri 1916-17
Kauppa- ja teollisuuskomission sihteeri 1918-19, kirjallisen toimiston päällikkö
Eilinkeino- ja keinottelukomitean johtokunnan jäsen 1919
Suomen Messujen johtokunnan jäsen 1919-1920

Suur-Savon toimituksen jäsen 1906-1909, vuodesta 1914 Kotimaisen työn vastaava toimittaja. Lisäksi mm. Kauppalehden ja Helsingin Sanomien vakinainen avustaja. Julkaisuja mm. Suomalaisen teollisuuden hakemisto v. 1914 sekä ulkolaisia varten toimitetut englannin- ja saksankieliset teollisuuskalenterit.

MUISTELOT
Vuonna 1927 Salamon oli sairastellut. 18.-25.9. vietettiin kolmatta "Kotimaista viikkoa", jonka järjestelyihin Salamon otti osaa, tulkintani mukaan toipilaana / vasta toipuneena.
Lokakuussa Salamon sairastui viimeisen kerran keuhkotautiin, jonka seurauksena hän uupui pois lokakuun 10. pvä. Häntä jäivät kaipaamaan vaimo ja poika. 

Suomen Liikeapulaisten Liiton toimesta perustettiin johtaja Salamon Levämäen muistorahasto, jonka tarkoituksena oli johtaja Levämäen muiston säilyttäminen ja avustaa Suomen Liikeapulaisten liiton jäseniä, joilla on hoidon tarve, muttei riittävästi varoja, saamaan parantolahoitoa keuhkotautiin. 

Vainaja siunattiin viimeiseen lepoon sunnuntaina 16.10.1927 Helsingissä Krematorion kappelissa. Siunauksen toimitti tri Paavo Virkkunen. Omaisten ja ystävien lisäksi Salamonia oli muistelemassa ja saattamassa viimeiselle matkalleen lukuisia eri järjestöjen, yhteisöiden,  yhdistysten ja yritysten edustajia.

”Toiminnan ja työn mies ja lämminsydäminen suomalaisten asioitten ajaja”
Aamulehti 11.10.1927 no 274 

”Johtaja Levämäki-vainajaan soveltuu erittäin hyvin totuus, että jokainen on oman onnensa seppä. Lähdettyään maailmalle ilman muita edistymisen edellytyksiä kuin oma tahtonsa, työkykynsä ja älynsä, ponnisti hän aste asteelta eteenpäin ja loi itselleen elämän uran, jonka varrella ehti tehdä huomattavan työn maamme tuotannollisen elämän hyväksi.” 
HS 11.10.1927 no 275

Anna kuoli muutaman kuukauden kuluttua puolisostaan. Salamon, vaimonsa Anna ja heidän poikansa Lauri ja tämän vaimo ovat kaikki haudattu Hietaniemen hautausmaalle samaan perhehautaan.

Pyrkijän teksteissä v. 1927 on kirjoitettu, että Salamon olisi käyttänyt äitinsä sukunimeä Svala ja sittemmin vaihtanut sen Levämäeksi. 

Pari Salamonin artikkelia:
Helsingin Kaiku 24.9.1913
Lapset
Lauri Elias
s.18.10.1906 Mikkeli, k.15.9.1973 Helsinki 

Pso 1946
Maria Holm, os. Koljonen 
Ottolapset: Reijo -31 ja Liisa -37

CV vuoteen 1954
Toimitusjohtaja
Ylioppilas -24, filosofian kanditaatti ja maisteri -27. 
Suomen Matkailijayhdistyksen toimitussihteeri 30-34, toim. pääll. 34-37, Suomen edistysp. puoluesiht. 38- 41, Valtion tiedoituslaitoksen valtionlainatoim. toimistopääll. 41-42, Posti-Säästöp. huoltotoim. esimies 42-43, pankin vt. joht. 43-44, Hgin Suom. Säästöp. joht. 44-47, S. Säästöpankkil. toimitusj. 47-, hall. puheenj. 46-47, Kansamme Talouden päätoimitt. 51-. Rahalait. neuvotteluk. j. ja siht. 48-, Pohjoism. Säästöp. järjestöjen valtuusk. j. 47-, Veronmaksajain keskusl. hall. j. 48-, Vapaamielisten 1. hall. j. 51-. 
Julkaisut: Suomen matkai lijayhdistys 1887-1937 -37, Suomen matkailuopas (Iivari Leiviskän kanssa) -38 (engl., ruots. ja saks.). Lähde: Kuka kukin on 1954 

Vanhemmat 

Kalle Otonpoika 27.7.1846-19.2.1923 ja Amanda Juhontytär Svahla 4.9.1847-4.9.1917.

Perhe viljeli maata Joutsan Tammilahdessa. Kalle kuoli reilun 77-vuoden iässä. Hänen on kerrottu olleen sitkeä vanhanajan mies, joka perkasi sinnikkäästi korpea viljavainioksi. Nuoruudessaan Kalle kuului osittain kansansivistyksen vastustajiin, mutta myöhemmällä iällä kuitenkin muutti mielipidettään niin, että nuorimmat lapset saivat maaseudulla saatavissa olevan alkeisopetuksen. Otti aikanaan osaa Joutsan kunnalliselämään ja maanviljelijöiden yhteisten asioiden hoitamiseen. 

Kuvassa Kalle Levämäki, talon vanhus Joutsasta, Suomen Kuvalehti no 12-13/28.3.1923.


Sisarukset 
August  
s.11.10.1868 Joutsa
Maanviljelijä. Suoritti 3-vuotisen asevelvollisuuden vanhassa Suomen sotaväessä Mikkelin tark'ampujapataljoonassa 1890-93. Armeijan jälkeen 1894 osti Mikkolan talon, jonka viljelyksiä laajensi raivaten ja uusia maapalstoja ostaen – otti käyttöön Mikkola sukunimen. Oli Joutsan kunnanvaltuuston ja monien kunnallisten lautakuntien jäsenenä. Kuului kirkkovaltuustoon ja seurakunnan virkatalo- ja rakennuslautakuntaan. Oli myös Osuuskaupan ja Osuusmeijerin perustajia ja jäsenenä näiden hallintoelimissä, samoin maatalousseuran johtokunnan jäsen. 
August tunnettiin erityisesti hevosurheilun edistäjänä ja oli perustamassa Joutsan Hevosystäväin seuraa. Otti osaa myös kilpa-ajoihin. 
Augustin on kerrottu olleen loistava kaskujen kertoja ja hänet on mainittu tiedetyksi ilmojen ennustajaksi. Veljensä Salamonin tavoin August on ollut myös hyvin sanavalmis, mikä osaltaan vaikuttanut siihen, että on ajautunut toimimaan useissa yhdistyksissä ja johtokunnissa.
Kaarle Oskar 
s.23.1.1870 Joutsa 
Heta (Hedda) Maria 
s. 23.2.1872 
Kuulutettu 12.3.1909 August Vilpunpojalle 
Alma
s. 23.9.1877, k. 17.2.1881
Rosa
s. 29.6.1880, k. 7.3.1881
Ida Maria
s. 17.8.1883, k. 29.8.1883
Anna 
s. 20.11.1884 Joutsa 
27.9.1902 kuulutettu Kaarle Erkinpka Vanhatalon kanssa, vihitty 21.11.1902, mk no7 Hartolaan 1903
Jalmari 
s. 5.1. 1887 
Muuttanut Helsinkiin 1906, kuollut siellä 9.2.1907.
Suur-Savo 11.2.1907 no 17, s 2
”Wiime lauantaina kuoli Helsingissä Marian sairaalassa kuwanweistäjän oppilas Jalmari Lewämäki Joutsasta 20 wuoden ikäisenä. Wainaja, jolla oli luontaisia taipumuksia piirustajan ja kuwanweistäjän tehtäwiin muutti wiime kewäänä Helsinkiin Ateneumissa opinnoitansa harjoitellakseen, mutta kesken kaiken katkaisi kuoleman kylmä käsi toiworikkaan nuorukaisen elämän. Loma-aikoinansa otti wainaja innolla osaa nuoriso- ja raittiusseurojen toimintaan. Wainajaa jäiwät lähinnä suremaan ijäkkäät wanhemmat, kolme sisarta ja neljä weljeä.”
Amanda 
s. 28.8.1891
Jeremias 
s. 8.3.1894, kuollut Varkaudessa?


Kuvakavalkadi 



Yhteenveto koostettu useista eri lehtiartikkeleista ja pikku-uutisista - Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot. Joutsan kirja.  Kirkonkirjat: Joutsa, Mikkeli, Wikipedia, Kuka kukin on 1954, Billion Graves


03 kesäkuuta 2023

AIKAMATKA SYSMÄN HISTORIAAN

Moni tuntee Sysmän kartanopitäjänä, mutta sillä on varsin pitkä historia jo ennen sitä aikaa. 

YouTubesta löytyy mukavasti kerrottu ja koko pätkän ajan mielenkiinnon ylläpitävä historia-pläjäys Sysmästä ja sen muinaisuudesta. Kun on vajaa puoli tuntia aikaa, niin kannattaa ottaa ja katsoa - tarjolla tosiaan on aikamatka, jota ei voi kuin suositella.



20 toukokuuta 2023

APTEEKKARI OTTO KERVINEN & IDA-ROUVA

Otto Kervinen 50-vuotta Kuva: Suomen Kuvalehti
OTTO KERVINEN & IDA, OS. PAAVILAINEN

Otto Kervinen syntyi 23.10.1878 Pietarissa ja vietti lapsuutensa Juvalla ja Puumalassa. Koulunsa hän kävi Lappeenrannassa, 5 luokkaa reaali- ja porvarikoulun oppilaana. Koulut käytyään hän aloitti farmasiaoppilaana 1899 Viipurin I apteekissa, farmaseutin paperit taskussaan 1902, hän jäi palvelemaan samaiseen apteekkiin.

Proviisoritutkinnon Otto sai suoritetuksi 25.9.1907, jonka jälkeen hän toimi proviisorina Viipurin III ja Viipurin I apteekeissa.

Viipurissa ollessaan Otto myös otti ja kosi. Mielitietyksi oli valikoitunut viipurilainen neiti Ida Aliisa Paavilainen (30.4.1884-1975). Kuulutukset luettiin ja heidät vihittiin 28.5.1908.

Lappeenrannasta Joutsaan

Viipurista Otto ja Ida muuttivat Lappeenrantaan, jossa Otto toimi Lappeenrannan I apteekin hoitajana. Muutto ajoittuu n. 1913 tietämille. Lappeenrannassa ollessaan Otto toimi myös kirkon isännöitsijänä, valtion alkoholitarkastajana ja Lappeenrannan Työväen Osuuskauppa ry:n hallinnon ja yhteiskoulun johtokunnan jäsenenä.

1919 Otto sai Joutsan apteekin apteekkioikeudet ja näin hänestä tuli tuon apteekin omistaja ja apteekkari. 1922 hän sai oikeuden perustaa haara-apteekin Luhankaan. Esim. vuonna 1927 Oton apteekkien reseptiluku oli Joutsassa 4225 ja Luhangassa 1358 reseptiä ja apulaisena on mainittu olleen oppilas Ida A. Kervinen.

Apteekkari Kervinen oli toimelias mies ja hoiti lukuisia luottamustoimia, ollen mm. kirkkovaltuuston ja suojeluskunnan esikunnan jäsen, 1928 perustetun Luhangan Sähkö Oy:n johtokunnan jäsen ja puheenjohtaja sekä Joutsan kunnan ja seurakunnan tilintarkastaja. Lisäksi hän oli useat vuodet kansakoulun johtokunnan puheenjohtajana ja jäsenenä (1937 myönnetty ero omasta pyynnöstä). Hän kuului Suomen Maatalous- Osake-Pankin Joutsan konttorin pankkitoimikuntaan, jossa hänen on mainittu toimineen valvojana. Otto on toiminut myös valtion piiritarkastajana. Jossain oli mainittuna, että olisi kuulunut myös Osuuskaupankin edustajistoon.

Joutsan suojeluskuntaan Otto liittyi heti miten Joutsaan saavuttuaan ja oli hyvin toimelias suojeluskuntalainen – ”sk.veteraani, lääkintäkersantti ja esikunnan jäsen”. Erityisesti Oton on mainittu olleen erinomainen ampuja ja hän edusti suojeluskuntaa monissa ampumakilpailuissa hyvällä menestyksellä. Oli ottanut osaa myös Lapuan liikkeen toimintaan ja osallistunut Suomen Lukon Mikkelin piirijärjestön perustavaan kokoukseen 9.6.1930 tullen valituksi 14-jäseniseen piiritoimikuntaan.

Oton on kerrottu olleen myös innokas metsästäjä ja kalastaja. 

Otto 60-vuotta

”60-vuotispäivänään sai apteekkari Otto Kervinen Joutsassa lukuisasti onnentoivotuksia ja tervehdyksiä. Ensimmäisenä kävi Joutsan Mieskuoro laulutervehdyksellä. Joutsan suojeluskunnan esikunta kunnioitti läsnäolollaan innokasta ja uhrautuvaa sk-miestä. Esikunnan jäsen B. Santala jättäessään sk:n lahjana ilmapuntarin, kiitti suojeluskunnan hyväksi tehdystä työstä ja lausui toivomuksen, että Joutsan suojeluskunta saa vielä kauan pitää apteekkari Kervisen keskuudessaan aktiivisena jäsenenään. Suomen Maatalous-Osake-Pankin kauniin ja upean kukkakorin jätti johtaja Lauri Markkula sekä esitti samalla pankin onnittelut valvojalleen, Jousan osuuskaupan lähetystönä saapui hallintoneuvoston puheenjohtaja Toivo Kokko ja johtokunnan jäsen B. Santala, joista edellinen lausui kaupan onnittelut ja jätti kaupan lahjana hopeapääkepin.

Henkilökohtaisesti kävivät onnittelemassa kenraali ja rouva Valve, ulkoministeriön osastopäällikkö T. O. Vahervuori, ensin mainitun pitäessä puheen, tohtori ja rouva O. J. Brummer, piirilääkäri Pentti Kivinen, tohtorit A. Hårdh, Jalava ja rouva, Ritvanen ja Lehtonen. Tohtori Ritvanen, jättäessään lahjana arvokkaan täytekynän, puhui apteekkarin ja lääkärin välisestä ammattikirjevaihdosta, jonka hän toivoi edelleenkin jatkuvan samaan suuntaan. Arvokkaita lahjoja, joista mainittakoon hopeainen kahvikalusto yksityisiltä ystäviltä, hopeainen silmälasikotelo, ryijy sekä Luhangan Sähkö Oy:n lahjoittama kattokruunu, jonka jätti yhtiön toimitusjohtaja Toimi Nieminen ja johtokunnan jäsen Onni Lehtinen, ensin mainitun lausuessa yhtiön onnittelut ja kiitokset johtokuntansa puheenjohtajalle.

Sähkösanomia, kukkia ja kirjeonnitteluja kertyi päivän mittaan satamäärin Niitä olivat lähettäneet m.m.) Suomen Apteekkariyhdistys, Helsingin Apteekkarien Rohdosvarasto, Pharmakon, Suomen Liikemiesten Lähetysliitto, ministeri Bruno Kivikoski, piiripäällikkö Kaarlonen, tirehtööri K.Erkaman perhe, pankinjohtajat Sipi, Talas, Helsingius, Kunnas ja rouva Kinnuset, majuri Hirvelä ja rouva, insinöörit Makkonen ja Simola, apteekkarit Sorthan, Sippel, Vahlberg, Köhler sekä useat kymmenet apteekkarit ympäri Suomen, tohtori ja rouva Uotila ym. yhteensä noin 100 onnittelua.

Vieraille oli järjestetty Joutsan ns-talon kauniiseen juhlasaliin lounas, jonka aikana lauleli Joutsan mieskuoro. Puheita pitivät lääninrovasti Yrjö Hovikoski ja piirilääkäri P. Kivinen, joka kohdisti puheensa myöskin rouva Kerviselle, Tohtori Onni Brummer kertoili hauskasti yhteisistä kalamatkoista. 

Täällä jättivät rouva Ida Ikonen ja op. B. Santala paikkakuntalaisten yhteisenä lahjana arvokkaat hopeiset kynttilänjalat ja rouva Kerviselle ojennettiin samalla kaunis kukkakori, Op. Santala kiitti sekä apteekkaria että rouva Kervistä kaikesta paikkakunnan hyväksi tehdystä työstä, ystävällisyydestä ja vieraanvaraisuudesta. Onnittelujen sarja päättyi kanttori Markkulan kirjoittamaan ja lukemaan humoristiseen riimikronikkaan.”

Mikkelin Sanomat 29.10.1938 no 125

Rovasti Hovikoski on sanonut Otosta: ”Hyvät asiat ovat aina olleet lähellä apteekkari Kervisen sydäntä ja hänen huumorisen luonteensa pohjana on vakava elämänkatsomus”.

Ida-rouva

Sen lisäksi, että apteekkarska työskenteli pankkivirkailijana, hän oli miehensä tavoin aktiivinen toimija eri järjestöissä. Idan on mainittu toimineen mm. Joutsan Marttayhdistyksessä rahastonhoitajana ja johtokunnan jäsenenä, Joutsan Lotissa varapuheenjohtajana ja rahastonhoitajana. Ottanut osaa ainakin Lotta Svärd-yhdistyksen toimintaan ja puhunut usein ja lämpimästi maanpuolustuksesta ja Lottatyön merkityksestä.

Musiikki lienee ollut lähellä Idan sydäntä. Hän vaikutti olleen yksi oman aikansa "kultakurkku", sillä hänen on mainittu laulaneen ja esiintyneen lukuisissa eri tilaisuuksissa ja riennoissa, aina hautajaisista iltamiin - niin soolona kuin duettonakin. Duetot/kaksinlaulut usein Lauri Markkulan kanssa, joka oli perhetuttu, esimies ja kanttori.

Koti ja apteekki

Kerviset asuivat ja Otto piti apteekkiaan Jousitien varrella talossa (nro 32), joka itselleni on tutumpi nimellä ”Rekosen talo”. Talo oli rakennettu 1800-luvun lopulla apteekkirakennukseksi, jossa asui alkuvuosina apteekkari Carl Holmström. Talo toimi myös asuinrakennuksena ja osoitetta käyttivät monet muutkin kuin apteekkari perheineen.

Joutsan Seudussa on kerrottu, että nykyiseen asuunsa talo laajennettiin vuonna 1935 ja apteekki toimi rakennuksessa vuoteen 1956. Kerviset pitivät taloa hallussaan vuoteen 1950. Nykyisin taloa ei enää ole.

Joutsan kirjassa kerrotaan Joutsan apteekki-elämästä yleisesti, seuraavaa: 
”Ensimmäinen maininta Joutsan apteekkipalveluista esiintyy jo v. 1871. 1880-luvun lopulla aloitti paikkakunnalla J. H. Lyran hoitama Jyväskylän apteekin haara-apteekki. N. v. 1897 tilalle tuli Heinolan apteekin haara-apteekki, jota hoiti proviisori P. E. Minni. Seuraavana aloitti v. 1904 Hirvensalmen apteekin alainen haara-apteekki. Paikkakuntalaisten tarpeita palvellut itsenäinen apteekki perustettiin vuonna 1910, sillä tuona vuonna myönnettiin Karl Holmströmille apteekki-oikeudet Joutsaan. Kymmentä vuotta myöhemmin oikeudet sai apteekkari Otto Kervinen. Joutsan apteekki toimi samassa rakennuksessa luultavasti vuodesta 1897 vuoteen 1956. Sen jälkeen apteekki toimi Aune Vennervirran omistamassa kiinteistössä vuoteen 1972, jolloin Mirja Kiilunen avasi apteekin Joutsan Liikekeskus Oy:n tiloissa.”  - Eipä enää muuten ole tuota liikekeskustakaan.

Pariskunnalla oli ilmeisesti yksi lapsi, Tauno.

Molemmat koosteen henkilöt haudattu Joutsaan, mutta hautakuvasta en saa selvää kuolinajoista kuin sen, että Idan kuolinvuosi 1975 ja samaan hautaan haudattu myös Anna Paavilainen.

Kuva: Tarja Piitulainen/Suomen kirkkoja ja hautausmaita

Yhteenvedoksi koostettu useista eri lehtiartikkeleista ja pikku-uutisista, Suomen Farmaseuttiliiton ja apteekkialan julkaisuista (Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot). Joutsan Seutu ja Joutsan kirja.  Kirkonkirjat: Joutsa, Juva, Puumala, Pietari, Viipuri, Heinjoki, Antrea

01 toukokuuta 2023

VALPURI

Valpuri

Terve, Vappu, valkohilkka, 
kukkakutri villi. 
Ota jalkaan kesäkengät, 
käteen karjapilli.

Aja laumat laitumille, 
uuhet pälveen päästä; 
huljuttele hanget mailta, 
huuhdo järvet jäästä!

Kulje metsät kultalatvat, 
kaikki korvet kahlaa; 
laula simaa lasten tuoppiin, 
laske koivun mahlaa.

Kutsu kotiin kottaraiset, 
käske käkikulta! 
Nosta sauhut, saaren yöstä 
näytä helkatulta.

Anna vakka vaarin vyölle, 
siihen siemenkauraa. 
Torju väki toukotyölle, 
västäräkki nauraa.

Terve, Vappu, valkohilkka, 
toukokuu ja kesä, 
anna vielä viime lahjas: 
täytä pääskyn pesä!

-Einari Vuorela.-


SUURSAVOLAINEN 1923 / 01.05.1923 NO 50